Tal vid SAFE´s
1:a majfirande 2018.
Förstamajfirare –
För två år sedan trodde jag inte att SAFE år 2018 skulle kunna fira 1:a maj här i
Centralskolan. Men här är vi idag och vi i SAFE vill, i likhet med många Nässjöbors
vilja, att Centralskolans nuvarande lokaler ska fortsätta användas till
utbildningsverksamhet – för vuxna eller unga.
För fem år sedan – år 2013 – beslutade kommunfullmäktige om framtidens grundskola,
som drevs igenom av socialdemokraterna och moderaterna. Redan innan beslutet
var många pedagoger och föräldrar kritiska till otillräckliga
undervisningslokaler och för stora avstånd mellan skolor och bostadsområden.
Sedan dess har kommunen haft en kraftig elevökning – från 3 200 till 3 750.
Ganska snart visade det sig att pedagoger och föräldrar hade rätt i sin kritik
och den politiska majoriteten borde för ett 2-3 år sedan tagit
ett nytt helhetsgrepp om grundskolans behov. Idag har grundskolan större
problem än någonsin med otillräckliga undervisningslokaler och anslagen till
den dagliga undervisningen i klassrummen krymper. SAFE anser att lärartätheten
måste öka och det är extra viktigt i lågstadiet för att ge grunden av olika
delar i matematik och svenska. Det minskar behovet av extra stöd och resurser
senare i elevernas skolgång.
”Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten
ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar”.
”Verksamheten ska utgå
från en helhetssyn på barnet och barnets behov samt utformas så att lek,
omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet”.
Dessa citat är ifrån förskolans läroplan (Lpfö
98/10), som alla förskolor enligt lag är ålagd att följa. Men har Nässjö
kommuns förskolor förutsättningar att lever upp till dessa mål med upp till 22 inskrivna
barn per avdelning?
Olika forskare har studerat barn i förskoleåldern avseende bl.a. barns
välbefinnande, språk och kommunikation, samspel mellan barn.
Forskningsresultaten visar att det i stora barngrupper är svårt för pedagoger
att se till varje enskilt barn.
Samspel mellan barn i stora grupper kan
bli sämre än mellan barn i mindre grupper. När barngrupperna blir för stora
uppstår fler konflikter mellan barnen och personalen har inte möjlighet att
hinna se och ingripa. Interaktionen och samspelet mellan barnen kan bli negativ
där de starka barnen dominerar och de svaga barnen får stå tillbaka.
Forskning visar även att barns kommunikation och språk påverkas negativt i
stora barngrupper. Det kräver tid att lyssna till barnen, hur de upplever sin egen
situation, att ta del av deras egna erfarenheter och deras berättelser. I stora
barngrupper blir det svårt att hinna lyssna till alla barn.
Den livliga miljön som uppstår då
barngruppernas storlek ökar, påverkar barnen negativt och då speciellt barn i
behov av särskilt stöd. Om den omogna hjärnan utsätts för väldigt mycket
intryck samtidigt, kan det leder till att barnet blir okoncentrerat.
Nässjö kommuns förskolor har idag som
sagt upp till 22 barn inskrivna per avdelning. Med så stora barngrupper ger vi
inte personalen möjlighet att följa förskolans läroplan.
SAFE anser att Nässjö kommun snarast måste närma sig Skolverkets riktmärke
för barngruppens storlek i förskolan, som för åldern 1-3 år är 9–12 barn och
för åldern 4–5 år är riktmärket 12 – 15 barn. Det har avgörande betydelse för
barnens utveckling i resten av deras liv.
Nässjö kommun sålde ut hela fastigheten Parkgården för för
några år sedan. Prislappen blev 55 miljoner – för ett stort tillagningskök med
tillhörande restaurang, 82 seniorlägenheter, stora aktiveringslokaler, 42
äldrehemsplatser, stora arbetslokaler, ett parkeringsdäck, tvättstugor, stora
förrådsutrymmen, en bowlinghall med tillhörande serveringsyta/omklädningsrum
samt träningsanläggningen Hälsokällan. I prislappen ingick även tomten i
innersta stadskärnan. Hela fastigheten var sannolikt värd några hundra
miljoner, men den politiska majoriteten ville slippa renoveringskostnaderna så
fastigheten såldes ut. Det var en dålig affär. Träningsanläggningen
Hälsokällans lokaler, som används av kommunanställda för träning och friskvård,
ska nu renoveras och anläggningen stängas. SAFE kräver att Hälsokällan efter
lokalrenoveringen åter ska öppnas, till nytta för alla kommunanställda.
Omkring år 2008-2011 genomförde många kommuner kraftiga avgiftshöjningar för olika
insatser inom äldreomsorgen. Nässjö kommun höjde avgifterna kraftigt år
2011-2012 till 626 kr per månad för hemsändning av mat, till 313 kr per månad
för hemhandling, till 252 kr per månad för trygghetslarm och till 313 kr per
timme för personlig omvårdnad. Ett abonnemang på alla måltider kostar 4 045 kr
per månad, som kan jämföras med konsumentverkets beräknade livsmedelskostnader
för en pensionär på 2 120 kr per månad. Mindre än en tredjedel av dessa
omsorgsavgifter kan betalas av de äldre. Avgifterna måste därför sänkas
kraftigt inom äldreomsorgen. Det skulle inte ha någon större ekonomisk
betydelse för kommunen, men det skulle minska risken för att pensionärerna med
lägst inkomster blir avskräckta av de höga avgifterna.
I våra olika kommundelar behövs c:a 150 senioranpassade hyresrätter med
normal hyresnivå och tillhörande mötesplatser. Anpassade bostäder för äldre
skulle spara mycket tid inom hemtjänsten och höja livskvalitén
för äldre. Det skulle också frigöra villor/radhus till yngre familjer.
När SAFE i år går till val vill vi tydligt redovisa våra vallöften. Minskade
barngrupper och fria pedagogiska måltider i förskolan, tillgodose behoven av
tillräckliga undervisningslokaler och ökad lärartäthet i grundskolan
, kraftigt sänkta omsorgsavgifter, ökad tillgång till senioranpassade
hyresrätter med normal hyresnivå i våra olika kommundelar.
Som Nässjöbo vill jag säga några ord om planerna för höghastighetståg mellan
Sveriges storstäder som skulle kosta gigantiska summor. Att samhällsnyttorna
inte uppväger kostnaderna har fem orsaker. Den första är de
enorma kostnaderna som är beräknade till hela 300 miljarder. Den andra
orsaken är att resandemängderna med långväga järnvägstrafik är små jämfört
med regionalt resande, alltså de vardagliga pendlings-, tjänste- och
fritidsresorna. Tredje orsaken är att de regionala resorna är avgörande
för arbets- och bostadsmarknaderna, som i sin tur är viktiga för ekonomisk
tillväxt. Det finns gediget stöd i forskningslitteraturen för att hög
tillgänglighet i lokala arbetsmarknader gynnar sysselsättning och
produktivitet. Vill man förbättra bostadsförsörjning, sysselsättning och
ekonomisk tillväxt är det alltså lokalt och regionalt resande man ska
underlätta. Den fjärde orsaken är den fördelningspolitiska profilen:
nyttorna med höghastighetståg tillfaller i hög grad höginkomsttagare, medan
vanliga människor får sina dagliga restider kortade genom satsningar på
snabbare lokal kollektivtrafik. Det femte
orsaken är att klimateffekterna är försumbara. De klimatpåverkande utsläpp
som bygget av banorna genererar är så stora att nettoeffekten blir ökade
klimatutsläpp. Av bl.a. dessa fem orsakerna säger SAFE
nej till satsningar på höghastighetståg mellan våra storstäder.
I går morse meddelade regeringen att besparingskraven slopas för LSS-utredningen
där rätten till statlig assistansersättningen ingår. Lagstiftningen bakom
assistansen är en rättighetslag för funktionshindrade (LSS), som infördes år
1994. Den statliga ersättningen är till för dem med hjälpbehov över 20 timmar
per vecka och kommuner ska stå för assistansen för dem med mindre behov än 20
timmar/vecka. Mellan år 2000 och 2015 fördubblades utgifterna från knappt 14
till 29 miljarder kronor, om kommunernas och statens kostnader läggs samman.
Den statliga assistansersättningen, den större delen, ökade från drygt 11 till
nästan 25 miljarder under samma period.
Inför 2016 uppmanade därför regeringen Försäkringskassan att bidra till att
minska assistans-kostnaderna. Samma år minskade
utgifterna för den statliga ersättningen från 25 till 21,5 miljarder.
I januari 2017 hade cirka 14 800 statlig assistans, cirka 1 300 färre än
2015. Hundratals personer som tidigare har fått ersättning för stora hjälpbehov
har fått den indragen eller reducerad, med allvarliga följder för dem själva
och anhörigas liv. För dessa nedskärningar har regeringen fått medveten och
hård kritik ifrån handikapprörelsen och deras kamp har nått en viktig delseger
när nu regeringen slopar besparingskraven för LSS-utredningen.
Men är kostnadsutvecklingen för LSS så dramatisk som påstås när kostnaderna
har fördubblats mellan åren 2000 till 2015? Mitt svar är nej, för under dessa
15 år har Sveriges befolkning ökat med drygt 1 miljon, personer som fyllt 65 år
har fått rätt att behålla beviljad assistans och medicinska framsteg har gjort
att fler funktionsnedsatta lever längre. Assistansreformen har gjort det
möjligt för många funktionsnedsatta att komma i arbete och egenförsörjning.
Många kan genom assistansyrket utföra viktiga arbetsuppgifter och bidra med
skatteintäkter. Assistansreformen är jobbskapande i dubbel bemärkelse och den
avlastar våra socialförsäkringssystem.
Det är fel att ställa kostnaden för personlig assistans mot övrig välfärd.
Eller kostnaden för äldreomsorg, grundskola, förskola mot övrig välfärd.
Det är däremot rätt att ställa kostnaderna för de allra rikastes
subventioner, skattelättnader och skatteflykt mot den generella välfärden.
Sverige är rikare än någonsin och det är enbart genom att lyfta fram behovet av
en ekonomisk omfördelning som välbehövliga sociala reformer kan försvaras.
Sverige har råd med en generell välfärd!
Tack!
Anders Hansen