Ett kommunalt vårdnadsbidrag - några kan välja, alla får betala

 

Jag är tveksam till ett kommunalt vårdnadsbidrag, eftersom det inte är tänkt för alla familjer (t ex ensamstående) utan som en ”valfrihet” bara för dem som har råd. Införandet av denna form av vårdnadsbidrag tar resurser och försämrar därmed kvaliteten på förskolorna i kommunen. Barn som gått i förskolan har dokumenterat bättre resultat i skolan, medan det nu aktuella bidraget saknar kvalitetsambitioner. Här är några skäl för detta:

 

Vårdnadsbidraget - en ”valfrihet” för dem som har råd.

Det har åter blivit aktuellt med en diskussion kring detta, denna gång i en kommunal form. Det sägs, att en majoritet av svenska folket tycker det verkar vara en bra idé med vårdnadsbidrag.


Sifos frågade i april förra året: ”Anser du att samhället ska göra det ekonomiskt möjligt för föräldrarna att få vara hemma med sina barn tills de är fyra år?” Många svarade JA.

 

Detta kan dock lika gärna eller hellre tolkas som ett önskemål om utbyggd föräldraförsäkring plus avgiftsfri förskola som ett ja till vårdnadsbidrag.

Skillnaden dem emellan är, att vårdnadsbidraget för många inte gör det ekonomiskt möjligt att vara hemma med sina barn, eftersom det bara skulle innebära 3000 kr/månad! Många - inte minst ensamstående mammor och pappor - skulle ha minst sagt svårt att klara sig på en sådan inkomst som vårdnadsbidraget skulle ge. När man talar om att vårdnadsbidrag som att öka valfriheten gäller det alltså inte för alla barn eller alla familjer.

 

Däremot skulle en förlängd föräldrapenning ge ett rejält ekonomiskt stöd i samma storleksordning som sjukersättningen och därmed en möjlighet för ”Mer tid för barnen”.

 

Vårdnadsbidragets kostnader försämrar kvaliteten på förskolorna i kommunen.

Det nu aktuella förslaget till kommunala vårdnadsbidrag kommer för barnomsorgen att medföra färre anställda och att den indirekt får betala vårdnadsbidraget för de få som har råd.

 

Vårdnadsbidraget ska finansieras av kommunerna utan några extra tillskott. Om man utgår från att alliansen inte vill att kommunerna ska höja skatten, måste vårdnadsbidraget därmed finansieras inom kommunernas budget för barnomsorg. Alliansens förslag till vårdnadsbidrag beräknas kosta 3 miljarder. För att spara den summan måste antalet anställda minska med ca 7-9 000. Det ger kraftigt sänkt kvalitet genom större barngrupper och lägre personaltäthet.


Moderaterna och kristdemokraterna har dessutom sagt nej till den tidigare regeringens satsning på förskolan, som skulle leda till 6 000 fler anställda. Med alliansen får vi alltså sammanlagt 15 000 färre anställda inom barnomsorgen. Hur höjs kvaliteten då? Vad blev det av arbetslinjen?

 

Det är också så, att kostnaden för ett kommunalt vårdnadsbidrag delvis betalas av kommuner som inte har system med vårdnadsbidrag. De skattemedel som en arbetande förälder skulle ha bidragit med till kommunkassan minskar om han/hon är hemma med barn. I bland annat fallet Nacka innebär det - på grund av det kommunala skatteutjämningssystemets konstruktion - att Nackas bidrag till andra kommuner minskar. Effekten är att invånare i andra kommuner är med och betalar Nackas kommunala vårdnadsbidrag.

 

En kvalitetsfråga: Barn som gått i förskolan har dokumenterat bättre resultat i skolan.

Vårdnadsbidraget är ”valfrihet” på olika villkor. Förutom att det är uteslutet för ensamstående föräldrar att stanna hemma för 3000 kr i månaden har dessutom förskolan kvaliteter som är svåra att uppnå på andra sätt.

 

Det finns dokumenterade skillnader, som visar att de barn som går i förskolan klarar sig bättre i skolan och i yrkeslivet än de som inte gör det. Det visar flera undersökningar. I Sverige är professor emeritus Bengt-Erik Anderssons forskning den mest kända, men det finns även internationell forskning som visar detsamma: Färska resultat från OECD:s PISA-undersökning (mäter bl a matematikkunskaper) bekräftar att barn som har gått i förskolan klarar sig bättre än andra, även justerat för socioekonomiska skillnader.

 

Det finns ett statistiskt säkert samband mellan hur goda matematikkunskaper eleverna har i år 9 och om de har gått i förskola eller ej.  Då ska vi också komma ihåg att PISA-undersökningen gjordes på 15-åringar 2003, som började i grundskolan i mitten på 90-talet. Det var innan förskolan fick en egen läroplan. Effekten av förskolan är därför sannolikt större nu.


Förskolans verksamhet präglas av en pedagogik där lärande, omvårdnad, omsorg och fostran bildar en helhet. Denna verksamhet hotas genom alliansens förslag som kommer att ta pengar från förskolan. Detta är att svika barnen, särskilt de barn som mer än andra behöver förskolans verksamhet för sin utveckling.


Föräldrarna uppskattar den nuvarande förskolan, som enligt Svenskt kvalitetsindex ligger i topp av alla samhällets institutioner. Elever som har gått i förskolan lär sig mer än andra elever. Dessa insikter måste prägla en framsynt utbildningspolitik.

 

Det statligt bekostade vårdnadsbidraget dröjer, det nu aktuella kommunala saknar kvalitetsambitioner.

Av utrymmesskäl diskuterar jag inte det kommande statliga vårdnadsbidraget här. Inom allianspartierna deklarerades före valet helt olika syn på vårdnadsbidrag: Folkpartiet var före valet mot vårdnadsbidrag och kunde tänka sig det bara som ett komplement till den samhälleliga barnomsorgen med villkor att man där når full behovstäckning, kvaliteten garanteras med mer pedagogisk personal och att gruppstorlekarna maximeras. Kd snarast vägrar att acceptera att förskolan har en egen läroplan och erkänner bara närmast motvilligt att ”barnomsorgen utanför hemmet” kan ha betydelse för barnens egen utveckling.

 

Med så olika synsätt har det visat sig komplicerat (och dyrt) att genomföra ett statligt bekostat vårdnadsbidrag (man utreder bl. a. barnomsorgspeng, jämställdhetsbonus, vårdnadsbidrag, pedagogisk förskola, vilket kommer att ta tid). Därför vill alliansen nu ändra på lagstiftningen för att för att möjliggöra kommunala minivarianter av vårdnadsbidraget, där föräldrarna bildar firma med ”affärsidé” att sköta det egna barnet!

En mer solidarisk lösning för alla barn och alla familjer vore en förstärkt föräldraförsäkring till barnen är minst tre år samt därefter en avgiftsfri förskola med kvalitetskrav!

 

 

Wilhelm Brüggemann

Safe-medlem i Nässjö