Frågor till BU den 3 oktober 2013
angående slöjdsalar
för årskurs 7 - 9
Centralskolan har en
nyrenoverad trä- och metallslöjdsal i nära anslutning till likaledes bra
textilslöjdsal. Precis enligt kursplanens krav. Nu
skall för miljonbelopp en ny trä- och metallsal
skapas på Träcentrum. Träcentrum
som redan är fyllt av sina egna elever. Numera även elever som studerar svenska
för invandrare. Egentligen skulle sedan textilslöjden vara i det
Den tänkta lokalen för slöjd
i Träcentrum är inte tom. Där finns rörmokeri för
byggarna och lokaler för järnvägsutbildningen. En industrirobot för ämnet
automation. Golvet är en betongplatta som måste få en mjuk yta. Att installera spånsug är en stor investering. På ritningen för ombyggnad
är ytorna helt feldisponerade. Entré, kapphall, sal
för svets- och metall innan man kommer in till slöjdsalen. Entrén ligger på Träcentrums baksida. Toalett och handfat saknas. En stor
omkastning och krympning planeras enligt ert förslag för lokaler för Träcentrums övriga utbildningar, både för gymnasiet och högskolan, där miljonbelopp redan lagts ner för att göra
dem lämpliga för deras nuvarande ändamål. Det är trångt redan som det nu är.
Vad kommer allt detta att kosta?
Enligt kursplanen i slöjd är
numera metall, textil och trä ett gemensamt ämnet,
slöjd. Hur kan det lösas på Brinell när nu textil och
trä- och metall kommer så långt ifrån varann?
Skolinspektionen berömde vid sitt besök hur det nu fungerar på Central. Vad
kommer skolinspektionen att säga om er nya lösning på Brinell?
Hur skall slöjdläraren kunna
hålla kontakt med sina högstadielärarkollegor? Kan han/hon vara
klassföreståndare? De spontana mötena vid fikat försvinner.
Hur långa raster behövs för
att elever t ex vintertid ska hinna ta sig de 500 meterna från B-huset till Träcentrums baksida?
Ett uppskattat profilval på Central (80 min/vecka) är ämnet ”skapande
verkstad” där bild musik och slöjd samverkar? Hur ska detta kunna ske på Brinell där ämnena nu får lokaler så långt ifrån varann.
Journalisten Maciej Zaremba
har skrivit flera mycket uppmärksammade reportage i DN där han påvisar hur de
professionell t ex poliser, lärare och läkare har allt mindre inflytande på sin
arbetssituation. Ge de professionella tillbaka sin roll har han skrivit och
fått mycket stöd för den tanken av t ex polisens, lärarnas och läkarnas
fackföreningar.
Hur anser ni att ni fullgjort
detta professionens medinflytande när det t ex gäller
slöjdlärarnas inflytande över en eventuell framtida arbetssituation på Brinell?
Kommer 500 miljoner att räcka
till att genomföra skolutredningens förslag?
Har du själv besökt
slöjdsalarna på Central? Har du besökt den tilltänkta lokalen på Träcentrum? Har du besökt övriga ”tomma lokaler” på Brinell?
Vad är det för fel på
Central?
Ann-Marie och Lars Hellström