FÖRSLAG TILL
BUDGET 2014,
RAM 2015, PLAN 2016
NÄSSJÖ KOMMUN
Högerregeringens enorma
skattesänkningar är inte gratis!
Högerregeringens
enorma skattesänkningar på över 100 miljarder är inte gratis - det är alltid
någon som får betala.
Flertalet
kommuner och landsting har idag stora problem med att få ekonomin att räcka
till den välfärd som innevånarna har rätt till. Orsakerna till kommunernas ekonomiska problem är att statsbidragen inte höjs i
takt med att kommunernas ansvar ökar för arbetslösa och utförsäkrade personer.
Med en
arbetslöshet både i Nässjö och Sverige som - med
svenska mått mätt - är extremt hög, är avsaknaden av en fungerande
arbetsmarknadspolitik från Reinfeldts regering märkbar. Flera kommuner har en
arbetslöshet som uppgår till 8-12 % och i Nässjö kommun är arbetslösheten över
10 %.
Samtidigt
har över 70 000 personer blivit utförsäkrade sedan den så kallade
rehabiliteringskedjan infördes i sjukförsäkringen och Nässjö kommuns andel blir
vid en generell beräkning drygt 200 personer som drabbats.
Den
extremt höga arbetslösheten och det stora antalet personer som drabbats av
utförsäkring har märkbart negativ inverkan på Nässjö kommuns ekonomi:
·
Nödvändiga insatser av individ- och familjeomsorgen kräver idag så
stora resurser att andra välfärdsområden har för litet utrymme.
·
Hushållens mycket låga beskattningsbara inkomster ger extremt låga
intäkter både ifrån kommunalskatt och ifrån kommunal utjämning.
För att
klara sin ekonomi tvingas kommuner och landsting till skattehöjningar,
höjningar av taxor och avgifter samt till ständiga nedskärningar. Kommun- och
landstingspolitiker får skulden; men det yttersta ansvaret finns alltså högre
upp.
Med
dagens regeringspolitik får elever sämre skolmiljö, skolor läggs ner och det
blir färre lärare per elev. Det är inte så konstigt att skolresultaten i
Sverige drastiskt har försämrats. Det är ett bra bevis på att regeringen inte
tar skolan på allvar utan prioriterar i stället enorma skattesänkningar.
Den
förda regeringspolitiken har lett till att ett stort antal platser för
kvalificerad äldreomsorg har lagts ner och minskad personaltäthet. Majoriteten
i Nässjö kommun har - liksom många andra kommuner - genomfört kraftigt höjda
omsorgsavgifter; hemhandling av mat har höjts från 12 kr till 79 kr/tillfälle
och hemkörning av en matportion har höjts från 5 kr till mellan 21-316
kr/tillfälle.
Det är elever, äldre, sjuka,
arbetslösa som betalar regeringens skattesänkningar.
Budget
2014, ram 2015 och plan 2015.
SAFE:s
budgetförslag är förslag till ändringar i kommunstyrelsens budget-förslaget
del I - III.
Förslag
till ram 2015 och plan 2016 är enbart en framskrivning av kommunstyrelsens
förslag justerat med finansiering av särskilda yrkanden i SAFE:s budgetförslag.
Del I - finansiering och resultat.
Under
2014 - 2016 kommer skattetillväxten för Nässjö kommun sannolikt att missgynnas
av extremt hög arbetslöshet och svag inkomstutveckling för hushållen.
Nämndernas
hyror kommer att öka på grund av omfattande investeringar i form av
nybyggnation och renoveringar främst inom förskola, grundskola och sim- och
sporthall.
SAFE
anser därför att en höjning av kommunalskatten är nödvändig för att bl.a. kunna
finansiera förbättrade resultat i grundskolan, god omsorg för äldre och
funktionshindrade samt möta behoven av ekonomiskt bistånd.
För att
kompensera utsatta grupper i Nässjö kommun för höjning av kommunalskatten vill
SAFE bl.a. kraft sänka dagens omsorgsavgifter.
Förslag
till beslut
Skattesatsen
2014 fastställs till 22.59 % av den beskattningsbara inkomsten, vilket är 40
öre mer än kommunstyrelsens förslag.
Resultatutjämningsreserven
och tillskott till kommunen i form av ökade skatteintäkter, generella bidrag
eller bidrag liknande konjunkturstöden ska vid behov kunna användas för
uppräkning av nämndernas ramar.
Budget
2014, ram 2015 och plan 2015.
Del II - driftsbudget.
Kommunstyrelsens
driftsbudget
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 87,778 88,521 88,100
Vid
fördelning av tillgängliga resurser mellan olika nämnder vill SAFE prioritera:
Omsorg om äldre och funktionshindrade.
Ökade
kunskaper och förbättrade resultat i grundskolan.
För att
frigöra resurser till dessa prioriterade områden uppdras åt kommunstyrelsen att
minska kostnaderna med 2,0 miljoner.
Det är
viktigt att den delen av Parkgården som idag är seniorlägenheter med
tillhörande mötesplats och övrig verksamhet förblir en öppen resurs för alla
kommuninnevånarna med behov av senioranpassat boende, oavsett om det i
framtiden blir seniorboende eller trygghetsboende.
Förslag
till beslut
Kommunstyrelsens
ram revideras ned med 2,0 miljoner.
Kommunfullmäktige
beslutar att ägandet och driften av Parkgården behålls i kommunal regi.
Barn-
och utbildningsnämndens driftsbudget
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 634,578 628,349 622,173
SAFE
anser att en långsiktig satsning på skriv-, läs-, och matematikinlärning ska
återupptas med prioritering av de tidiga åren i grundskolan. En utvärdering av
motsvarande satsning som gjordes 2010 - 2012 visar att mer tid till varje elev
förbättrar kunskaperna och resultaten.
Inom
förskolan har många barngrupper blivit för stora i förhållande till de
tillgängliga lokalerna. Genom att behålla förskolan Sunnanäng
samt öka anslagen till personal kan barngruppernas storlek minska något.
Till de
tjänster som barn- och utbildningsnämnden köper av kost- och städenheten utökas
anslagen för utökad tid till städning, ökad andelen ekologiska alt.
närproducerade livsmedel till 15 %.
Måltiderna
är en viktig del av pedagogiken inom förskolan. Vuxnas närvaro ger en lugnare
måltidssituation i grundskolan. SAFE vill därför öka antalet pedagogiska
måltider .
Förslag
till beslut
För att
återuppta satsningen till förbättrad skriv-, läs- och matematikinlärning med
prioritering av förskoleklass - åk 3 samt i övrigt förbättra resultaten i
grundskolan tillförs 5,1 miljoner vilket motsvarar c:a 12 lärartjänster.
För att
minska barngruppernas storlek något inom förskolan behålls förskolan Sunnanäng samt 1,9 miljoner tillförs vilket motsvarar c:a 5
tjänster.
För
utökad tid till städning tillförs 1,2 miljoner.
För
ökad andel ekologiska alt. närproducerade livsmedel från 7,5 % till 15 %
tillförs 350 tkr.
För ökat
antal pedagogiska måltider tillförs 250 tkr.
Individ-
och familjeomsorgsnämnden
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 123,445 124,872 123,696
SAFE
anser att det finns påtagliga brister i arbetsmarknadspolitiken på det
nationella planet. Dessutom har stora försämringar gjorts i socialförsäkrings-systemet.
Effekten blir kraftigt ökade kostnader för kommunerna i form av
försörjningsstöd, barn- och ungdomsvård och arbetsmarknadsinriktade åtgärder. För
att något minska behovet av försörjningsstöd skapas c:a 20 arbetstillfällen som
finansieras genom minskat bidragsberoende.
SAFE
stödjer i övrigt kommunstyrelsens förslag att öka resurserna till
försörjningsstöd, barn- och ungdomsvård och arbetsmarknadsinriktade åtgärder.
Förslag
till beslut
För att
något minska behovet av bl.a. försörjningsstöd skapas c:a 20 arbetstillfällen
som finansieras genom minskat bidragsberoende.
Kultur-
och fritidsnämnden
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 59,478 58,488 57,907
Många
föreningar gör viktiga ideella insatser - inte minst för barn och ungdomar -
och har det samtidigt ekonomiskt besvärligt. När många familjer har det
ekonomiskt svårt är det också svårt för föreningar att behålla sina intäkter. Därför
är det viktigt att höja föreningsbidragen.
Pilaboparken i Anneberg är en parkmiljö som
görs till en prioriterad kommunal angelägenhet att bevara. Därför är det
viktigt att öka det kommunala anslaget.
Förslag
till beslut
För
höjda föreningsbidrag tillförs 380 tkr.
För att
öka anslaget till Pilaboparken tillförs 20 tkr.
Miljö-
och byggnadsnämnden
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 16,092 15,445 15,145
SAFE
ställer sig bakom åtgärder kring ovårdade fastigheter samt ökade
bostadsanpassningsbidrag.
Förslag
till beslut
Bifalla kommunstyrelsens förslag till budget.
Omsorgsnämnden
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 496,981 499,059 498,216
För
SAFE är omsorgen om äldre och funktionshindrade personer ett prioriterat område
som vi anser ska bedrivas i kommunal regi.
De
senaste årens drastiskt höjda omsorgsavgifter har en avskräckande effekt på
äldre personer - inte minst kvinnor - med väldigt låga pensioner, även om det
finns en maxtaxa. Bistånd i form av t.ex. hemhandling
av livsmedel kostar idag 79 kr/tillfälle att få utfört och en matportion kostar
från 21 till 316 kr/portion att få hemkörd. Oavsett vilken inkomst den äldre
personen har kostar en timmes hemtjänst 316 kr/timme. Endast 25 %
omsorgsavgifterna kan betalas och hela
75 % av
omsorgsavgifterna måste skrivas ner.
I
årstakt är det idag c:a 120 personer som avsäger sig beviljade insatser inom
äldreomsorgen - insatser som en utredning har visat att personen egentligen har
behov av.
Tillgång
till demensboende (gruppboende) och äldreboende (äldrehem) ska finnas i
Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö så att äldre personer kan
välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och verkat, oavsett
omsorgsbehov.
Äldrehemsplatserna
har idag en för låg bemanning för att personalen ska ha möjlighet att ge den
omsorg som den äldre har behov av.
Med
tanke på dagens enormt långa kö till seniorlägenheter finns behov av att
behålla Brinellgatan 2 som seniorboende och
mötesplats.
Antalet
sjukvårds- och rehabiliteringsinsatser i hemmet har ökat extremt sedan
verksamheten överfördes från landstinget till kommunen.
SAFE
vill effektivisera socialförvaltningens ledningsorganisation.
Förslag
till beslut
För
ökad personaltäthet på äldrehem tillförs 3,8 miljoner.
Kommunfullmäktige
fastställer principen att tillgång till demensboende (gruppboende) och
äldreboende (äldrehem) ska finnas i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och
Nässjö så att äldre personer kan välja att bo kvar nära den bygd där de har
levt och verkat, oavsett omsorgsbehov.
För
ökade behov av sjukvård, rehabilitering och syn- och hörselvård i hemmet
tillförs 2,4 miljoner, vilket motsvarar 6 tjänster.
För
ökad personaltäthet på Norråsagårdens 15
korttidsplatser tillförs 1,2 miljoner.
Kommunfullmäktiges
beslut från november 2011 och juni 2012 om införandet av nya avgifter inom
äldreomsorgen rivs upp och kompenserar med 3 miljoner.
Aktuell
höjning av avgiften för trygghetslarm från 192 till 250 kr/månad genomförs ej och kompenserar med 100 tkr.
Kommunfullmäktige
ger omsorgsnämnden uppdraget att effektivisera socialförvaltningens
ledningsorganisation och därigenom minska kostnaderna med 2,5 miljoner.
För att
ej höja kostpriserna i omsorgsnämndens
biståndsbeslutade verksamheter tillförs 400 tkr.
För
ökade resurser till aktivering tillförs 300 tkr.
För
höjning av HAB- ersättningen till 35 kr/dag tillförs
200 tkr.
Tekniska
servicenämnden
Driftbudgeten
fastställs till
År 2014
2015 2016
Belopp
(tkr) 52,660 64,670 65,266
I
Solberga vill SAFE behålla fritids samt öppna ytterligare en förskoleavdelning
och vill därför ej sälja skolbyggnaden.
Av de
fyra 2- avdelningsförskolorna i Hultetområdet planerar Omsorgsnämnden att bygga
om två av dessa till gruppbostäder likt Mandelblomman. De återstående två föreslås byggas om till 4-
avdelningsförskolor.
De
största delarna av Centralskolan håller mycket god standard. Antalet
gymnasieelever och 7-9 - elever överstiger tidigare gjorda prognoser. Att göra
delar av Brinellgymnasiets nuvarande lokaler till 7-9
- skola leder till bristande utrymme för gymnasieverksamheten samt otrygg och
splittrad skolmiljö för 7-9 - eleverna. Därför är det viktigt att behålla
Centralskolan som 7-9 - skola.
Förslag
till beslut
Försäljning
av Centralskolan genomförs ej.
Försäljning
av två förskolor i Hultetområdet genomförs ej.
Försäljning
av Solberga skola genomförs ej.
Budget
2014, ram 2015 och plan 2015.
Del III - investeringsbudget.
Förslag
till investeringar inom barn- och utbildningsnämndens område som rör
utredningen “Framtidens grundskola i Nässjö kommun” 2014 - 2017.
SAFE
förslag till investeringar inom barn- och utbildningsnämndens område som rör
utredningen “Framtidens grundskola i Nässjö kommun” bygger på att vidareutveckla
dagens skolstruktur i största möjliga utsträckning.
Elever,
rektorer, lärare, elevhälsans personal samt kost- och städpersonal har
omfattande kunskaper om varje skolas verksamhet, en verksamhetsnära kunskap som
ingen annan har. Dessa breda kunskaper, som är viktiga för att öka elevernas
kunskap och förbättra resultaten i skolan, togs inte tillvara i
skolutredningen. Därför är det viktigt att i betydligt större utsträckning ta
hänsyn till de omfattande kunskap
och erfarenhet som förmedlades i de 47 remissvar/yttrande när framtidens
grundskola i Nässjö kommun ska utformas.
Förslag
till investeringar:
Brinellgymnasiet.
Brinellgymnasiet behålls som gymnasieskola,
vilket innebär att ombyggnaden av hus 2 utgår. I konsekvens med att behålla
Centralskolan som 7-9 - skola görs inga förändringar av Träcentrums
lokaler som syftar till trä- och metallslöjd för 7-9 - elever.
Kommentar:
Majoriteten + moderaterna föreslår investeringar på Träcentrum med c:a 2 000 tkr för anpassning av förhyrda ytor till trä- och metallslöjd för 7-9 - skola,
vilket ger en årlig hyreshöjning med c:a 200 tkr.
Centralskolan.
Centralskolan
behålls som 7-9 - skola med dagens upptagningsområde.
Renovering
av bl.a. återstående golv- och ytskikt i hus 1.
Norråsaskolan
.
Norråsaskolan behåller nuvarande
upptagningsområde.
Ombyggnader
genomförs enligt kommunstyrelsens förslag.
Hultetskolan.
Hultetskolan
behålls som F-6 - skola.
Ombyggnation av 2 tvåavdelningsförskolor till 4- avdelningsförskolor.
Nyhemsskolan.
Nyhemsskolans
upptagningsområde utökas mot Runneryd.
Nyhemsskolan
byggs ut till 2- parallellig F-6 - skola, fritidslokaler förbättras.
Runnerydsskolan.
Runnerydsskolans upptagningsområde minskar mot
Nyhem.
Om- och tillbyggnad görs enligt tidigare plan.
Flisby skola.
Flisby skola behålls som F-4 - skola.
Solberga skola.
Fritids
behålls i Solberga skola.
Del av
hus 1 byggs om till kommunal förskoleavdelning.
Ormarydselever.
Annebergsskolans
upptagningsområde mot Ormaryd behålls som idag.
Annebergs skola.
Annebergs skola och förskolan
Trasten byggs ut enligt majoritetens förslag.