SAFE:s FÖRSLAG TILL BUDGET 2016

RAM 2017, PLAN 2018

NÄSSJÖ KOMMUN

 

Budget 2016, ram 2017 och plan 2018.

SAFE:s budgetförslag är förslag till ändringar i kommunstyrelsens budgetförslaget del I - III.

Förslag till ram 2017 och plan 2018 är enbart en framskrivning av kommunstyrelsens förslag justerat med finansiering av särskilda yrkanden i SAFE:s budgetförslag.

Del I - finansiering och resultat.

Under 2016 - 2018 kommer intäkter i form av skatter och bidrag för Nässjö kommun sannolikt att öka genom ökat invånarantal. Arbetslösheten kommer dock att ligga på en fortsatt alltför hög nivå.

Nämndernas hyror kommer att öka på grund av omfattande investeringar i form av nybyggnation och renoveringar främst inom förskola, grundskola och sim- och sporthall.

För att Nässjö kommun ska vara attraktiv att leva och bo i måste trenden av återkommande neddragningar inom förskola, skola och äldreomsorg ersättas med verksamhetsnära personalförstärkningar.

SAFE anser därför att en mindre höjning av kommunalskatten är nödvändig för att bl.a. kunna finansiera förbättrade resultat i grundskolan, god omsorg för äldre och funktionshindrade samt de omfattande investeringarna.

För att kompensera utsatta grupper i Nässjö kommun för höjning av kommunalskatten vill SAFE bl.a. kraft sänka dagens omsorgsavgifter.

Förslag till beslut

Skattesatsen 2014 fastställs till 22.49 % av den beskattningsbara inkomsten vilket är 30 öre mer än kommunstyrelsens förslag. Det tillför driftsbudgeten ytterligare c:a 17,1 miljoner 2016, 17,8 miljoner 2017 och 18,8 miljoner 2018.

Nässjö kommuns budgeterade resultat för 2016 fastställs till 24,241 miljoner kronor, varav 2,1 miljoner kronor avser återställande av 2014 års negativa balanskravsresultat.

Resultatutjämningsreserven och tillskott till kommunen i form av ökade skatteintäkter, generella bidrag eller bidrag liknande konjunkturstöden ska vid behov kunna användas för uppräkning av nämndernas ramar.

 

Budget 2016, ram 2017 och plan 2018.

Del II - driftsbudget.

Kommunstyrelsen

Driftbudgeten fastställs till

År                     2016        2017         2018

Belopp (tkr)      94,401      93,917      93,832

Vid fördelning av tillgängliga resurser mellan olika nämnder vill SAFE prioritera:

Omsorg om äldre och funktionshindrade.

Ökade kunskaper och förbättrade resultat i grundskolan.

För att frigöra resurser till dessa prioriterade områden uppdras åt kommunstyrelsen att minska kostnaderna med 2 miljoner.

Det är viktigt att seniorlägenheter och trygghetslägenheter med tillhörande mötesplats och övrig verksamhet förblir en öppen resurs för alla kommuninnevånarna med behov av senioranpassat boende, oavsett om det i framtiden blir seniorboende eller trygghetsboende.

Det finns behov av att ta fram ytterligare c:a 40 lägenheter för trygghetsboende alternativt seniorboende inklusive mötesplats med tanke på dagens enormt långa kö, som idag uppgår till totalt c:a 500 hushåll.

Sedan kommunfullmäktige den 21/3 2013 beslutade om framtidens skola har elevantalet i grundskolan och på Brinellgymnasiet ökat kraftigt. Centralskolan behöver åter tas i bruk som 7-9 - skola. Detta för att minska den framtida elevutvecklingen på Norråsaskolan. Brinells högstadium kan därigenom avvecklas för att avhjälpa bristen på arbetsrum, uppehållsrum, grupprum och undervisningslokaler på gymnasiet.

För att frigöra Centralskolans lokaler måste integrationsarbetet som idag bedrivs där ges tillgång till för verksamheten ändamålsenliga lokaler som innebär en långsiktigt hållbar lösning.

Förslag till beslut

Kommunstyrelsen får uppdraget att minska kostnaderna med 2 miljoner.

Ägandet och driften av seniorlägenheter i olika kommundelar behålls i kommunal regi. 

Kommunfullmäktige ger Fastighets AB Linden uppdraget att utreda fastighet som kan inrymma c:a 40 lägenheter för trygghetsboende alternativt seniorboende inklusive mötesplats inom Lindens bestånd i Nässjö tätort.

Kommunstyrelsen får uppdraget att utarbeta förslag till lokaler för det integrationsarbete som idag bedrivs på Centralskolan, som för verksamheten är ändamålsenliga och som innebär en långsiktigt hållbar lösning.

Centralskolan återtas i bruk som 7-9 - skola för elever inom tidigare upptagningsområdet som börjar i årskurs 7. Inför återgången till 7-9 - skola iordningställs ytskikt, möbler, inventarier och undervisningshjälpmedel i hus 1.

Flisby skola behålls som F-4 - skola.

 

Barn- och utbildningsnämnden

Driftbudgeten fastställs till

År                      2016          2017          2018

Belopp (tkr)      702,863      703,528      703,528

Resursförskolan Drömslottet är en viktig kommunövergripande resurs för barn med omfattande funktionsnedsättning.

Inom förskolan har många barngrupper blivit för stora i förhållande till de tillgängliga lokalerna. Genom att öka anslagen till personal kan barngruppernas storlek minska något.

Elevgrupperna inom fritidshemmen behöver göras mindre för att förbättra verksamhetens innehåll.

Till de tjänster som barn- och utbildningsnämnden köper av kost- och städenheten utökas anslagen för ökad andelen närproducerade/ekologiska råvaror till 25 % 2016.

Många skolor har idag svårt att effektivt genomföra stöd till elever med behov av särskilt stöd på grund av brist på ändamålsenliga lokaler.

Eftersom måltiderna är en viktig del av pedagogiken inom förskolan vill SAFE därför införa fria pedagogiska måltider.

 

Förslag till beslut

Resursförskolan Drömslottet för barn med omfattande funktionsnedsättning inkluderas i den centrala barn- och elevhälsoplanen som kommunövergripande komplement till förskolan 1-5 år.

Barn- och utbildningsförvaltningen får uppdraget att utreda tillgången till lokaler för stöd till elever med behov av särskilt stöd.  

För ökade kostnader inom förskola och grundskola som beror på ökade barn- och elevantal 2013-2014 tillförs 5 100 tkr.

För att minska barngruppernas storlek något inom förskolan tillförs 2,3 miljoner vilket motsvarar c:a 6 tjänster.

För att minska elevgruppernas storlek inom fritidshemmen tillförs 3 miljoner.

Kommunala riktlinjer införs för barngruppernas storlek i relation till de olika förskolornas lokaler. Riktlinjerna utarbetas i samverkan med berörd personal.

För ökad andel närproducerade/ekologiska råvaror från 18 % till 25 % tillförs 350 tkr 2016.

För införandet av fria pedagogiska måltider i förskolan tillförs 350 tkr.

 

Kultur- och fritidsnämnden

Driftbudgeten fastställs till

År                     2016         2017        2018

Belopp (tkr)      62,210      61,922      61,922

Många föreningar gör viktiga ideella insatser - inte minst för barn och ungdomar - och har det samtidigt ekonomiskt besvärligt. När många familjer har det ekonomiskt svårt är det också svårt för föreningar att behålla sina intäkter. Därför är det viktigt att höja föreningsbidragen.

Pilaboparken i Anneberg är en parkmiljö som görs till en prioriterad kommunal angelägenhet att bevara. Därför är det viktigt att öka det kommunala anslaget.

Förslag till beslut

För höjda föreningsbidrag tillförs 380 tkr.

För att öka anslaget till Pilaboparken tillförs 20 tkr.

Kultur- och fritidsnämnden får uppdraget att utreda frågan om tillgång till bokbuss.

 

Samhällsplaneringsnämnden

Driftbudgeten fastställs till

År                      2016        2017         2018

Belopp (tkr)      17,799      17,461      17,461

 

Att Nässjö kommun är upprinningsområde för Emån, Huskvarnaån, Lagan och Svartån gör det angeläget att regelbundet undersöka mark- och vattenmiljöer.

Det finns behov av en 0,5 tjänst för att samordna arbetet med tillgänglighetsfrågor mellan olika förvaltningar och gärna i samverkan med andra höglandskommuner.

Förslag till beslut

För ökat antal provtagningar i mark och vatten tillförs 100 tkr.

För inrättande av 0,5 tjänst som tillgänglighetssamordnare tillförs 330 tkr.

 

Socialnämnden

Driftbudgeten fastställs till

År                     2016          2017           2018

Belopp (tkr)      660,158      662,245      662,245

SAFE anser att det finns påtagliga brister i arbetsmarknadspolitiken på det nationella planet. Dessutom har stora försämringar gjorts i socialförsäkringssystemet. Effekten blir kraftigt ökade kostnader för kommunerna i form av försörjningsstöd, barn- och ungdomsvård och arbetsmarknadsinriktade åtgärder. För att något minska behovet av försörjningsstöd skapas c:a 20 arbetstillfällen som finansieras genom minskat bidragsberoende.

Det saknas idag resurser för uppsökande och förebyggande fältverksamhet i ungdomars fritidsmiljö.

För SAFE är omsorgen om äldre och funktionshindrade personer ett prioriterat område som vi anser ska bedrivas i kommunal regi.

De senaste årens drastiskt höjda omsorgsavgifter har en avskräckande effekt på äldre personer - inte minst kvinnor - med väldigt låga pensioner, även om det finns en maxtaxa. Bistånd i form av t.ex. hemhandling av livsmedel kostar idag 78 kr/tillfälle att få utfört och en matportion kostar från 21 till 313 kr/portion att få hemkörd. Oavsett vilken inkomst den äldre personen har kostar en timmes hemtjänst 313 kr/timme. Endast 25 % omsorgsavgifterna kan betalas och hela 75 % av omsorgsavgifterna måste skrivas ner.

Tillgång till demensboende (gruppboende) och äldreboende (äldrehem) ska finnas i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö så att äldre personer kan välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och verkat.

Hemtjänst och särskilda boenden har idag en för hög arbetsbelastning och för låg bemanning för att personalen ska ha möjlighet att ge den omsorg som den äldre har behov av.  

Antalet sjukvårds- och rehabiliteringsinsatser i hemmet har ökat extremt sedan verksamheten överfördes från landstinget till kommunen.

SAFE vill effektivisera socialförvaltningens ledningsorganisation.

Förslag till beslut

För att något minska behovet av bl.a. försörjningsstöd skapas c:a 20 arbetstillfällen som finansieras genom minskat bidragsberoende.

För att upprätta en uppsökande fältverksamhet i samverkan mellan olika förvaltningar samt frivilligorganisationer, som ger överblick i ungdomars fritidsmiljö, tillförs 1 miljon.

Kommunfullmäktige fastställer principen att tillgång till demensboende (gruppboende) och äldreboende (äldrehem) ska finnas i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö så att äldre personer kan välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och verkat.

För bättre kvalité inom äldreomsorgen, minska personalens sjukfrånvaron samt för att undvika ytterligare nedskärningar inom hemtjänst och särskilda boenden tillförs 9,5 miljoner.

För ökade behov av sjukvård, rehabilitering och syn- och hörselvård i hemmet tillförs 2,4 miljoner, vilket motsvarar 6 tjänster.

Den delen av planerarnas uppgift att detaljstyra genom tidssättning av hemtjänstinsatser upphör. Vårdpersonalen görs mer delaktiga i planeringen av hemtjänstinsatsernas verkställande.

För ökad personaltäthet på Norråsagårdens 15 korttidsplatser tillförs 800 tkr.

Kommunfullmäktiges beslut från november 2011 och juni 2012 om införandet av nya avgifter inom äldreomsorgen rivs upp och kompenseras med 2,4 miljoner.

Avgiften fastställs till 192 kr/månad för trygghetslarm, till 20 kr/tillfälle för hemhandling och till 7 kr/tillfälle för matdistribution. Personlig omvårdnad ska vara avgiftsfri.

Kommunfullmäktige ger omsorgsnämnden uppdraget att effektivisera socialförvaltningens ledningsorganisation och därigenom minska kostnaderna med 3,2 miljoner.

För att ej höja kostpriserna i socialnämndens biståndsbeslutade verksamheter tillförs 400 tkr.

För ökade resurser till aktivering i eget och särskilt boende tillförs 400 tkr.

För höjning av HAB- ersättningen till 45 kr/dag samt likställa ersättningen för daglig verksamhet (LSS) och dagverksamhet (SoL) tillförs 1,1 miljoner.

Tekniska servicenämnden

Driftbudgeten fastställs till

År                      2016        2017         2018

Belopp (tkr)      70,505      70,573      72,073

I Solberga vill SAFE behålla fritids samt öppna ytterligare en förskoleavdelning och vill därför inte sälja skolbyggnaden.

Tekniska servicenämnden får uppdraget att utreda förslag till utbyggnad av Nyhems-skolan till 2-parallellig F-6 – skola för Nyhem/Hultets upptagningsområde.

Förslag till beslut

Försäljning av Solberga skola genomförs inte.

Tekniska servicenämnden får uppdraget att under 2016 utreda förslag till utbyggnad av Nyhemsskolan till 2-parallellig F-6 - skola.

 

Budget 2016, ram 2017 och plan 2018.

Del III - investeringsbudget.

År                      2016          2017          2018

Belopp (tkr)      168,895     210,430      187,550

SAFE anser att sim- och sporthallens renovering ska tidigareläggas till att startas redan 2016.

Sedan kommunfullmäktige den 21/3 2013 beslutade om framtidens skola har elevantalet i grundskolan och på Brinellgymnasiet ökat kraftigt. Centralskolan behöver åter tas i bruk som 7-9 - skola. Detta för att minska den framtida elevutvecklingen på Norråsaskolan. Brinells högstadium kan därigenom avvecklas för att avhjälpa bristen på arbetsrum, uppehållsrum, grupprum och undervisningslokaler på gymnasiet.

Runnerydsskolans upptagningsområde minskas till det man hade före den s.k. skolreformen. Bäst balans mellan olika bostadsområden i Nässjö och skolornas upptagningsområden får man om Nyhemsskolan behåller sitt tidigare upptagningsområde och byggs ut till 2- parallellig F-6 - skola. Den delen av Hultet-skolan som inte är ombyggd till förskola kan med fördel användas som F-4 - skola. Ovan beskrivna struktur för F-6 - skolan i Nässjö skulle avlasta elevutvecklingen på Runnerydsskolan, ge säkrare skolvägar och förbättra integrationen.

Behovet är stort av att få tillgång till ändamålsenliga lokaler för förskola, fritids och grundskola F-6 i Äng. 

Förslag till beslut

För renovering/nybyggnation av Nässjös simhall investeras 10 miljoner 2016, 40 miljoner 2017 och 40 miljoner 2018.

För upprustning av Centralskolans hus 1 investeras 5 miljoner när lokaler finns för nuvarande integrationsarbete.

För utbyggnad av Nyhemsskolan till 2- parallellig F-6 – skola investeras 25 miljoner 2016-2018. Investeringen är fördelad med 10 miljoner 2016 och 15 miljoner 2017.

Barn- och utbildningsförvaltningen får uppdraget att utreda behovet av pedagogiskt ändamålsenliga lokaler för förskola, fritids och grundskola F-6 i Äng som beror på ökat barn- och elevantal. Ärendet inarbetas i investeringsbudgeten 2016-2018.

Barn- och utbildningsförvaltningen får uppdraget att utarbeta förslag till utbyggnad av förskolan i Malmbäck. Ärendet inarbetas i investeringsbudgeten 2016-2018.

Kommunstyrelsen får uppdraget att anpassa det centrala anslaget till förändringarna i investeringsbudgeten.