SAFE:s
FÖRSLAG TILL
BUDGET 2017
RAM 2018, PLAN 2019
NÄSSJÖ KOMMUN
Budget
2017, ram 2018 och plan 2019
SAFE:s budgetförslag är förslag till ändringar i
kommunstyrelsens budgetförslag del I-III.
Förslag till ram 2018 och plan 2019 är enbart en framskrivning av
kommunstyrelsens förslag justerat med finansiering av särskilda yrkanden i
SAFE:s budgetförslag.
Del I - finansiering och resultat
SAFE anser att regeringen de senaste åren tydligt har bidragit till Nässjö
kommuns finansiering framför allt av välfärdsområdena integration, förskola och
grundskola.
Under 2017 - 2019 är målsättningen enligt jobbstrategin för Nässjö kommun att
minska arbetslösheten till länets nivå, som idag är 6,3 %, vilket kan förbättra
skatteintäkterna. Kommunens arbetslöshet är idag 10 % och ungdomsarbetslösheten
är 16 %, vilket är en alltför hög nivå.
Nämndernas hyror kommer att öka på grund av omfattande investeringar i form av
nybyggnation och renoveringar främst inom förskola, grundskola och
fritidsanläggningar.
För att Nässjö kommun ska vara attraktiv att leva och bo i måste trenden av
ökat bostadsbyggande fortsätta, bristen på senior/trygghetsbostäder åtgärdas
och verksamhetsnära personalförstärkningar genomföras inom äldreomsorgen där
sjukfrånvaron är alltför hög. Det är också viktigt att sänka en del av de idag alltför
höga omsorgsavgifterna.
SAFE vill därför disponera en del av de under perioden budgeterade resultaten
för att göra nödvändiga satsningar främst inom äldreomsorgen och skolan.
Förslag till beslut
Skattesatsen 2017 fastställs till 22,19 % av den beskattningsbara inkomsten.
Skattesatsen 2017 fastställs till 22,19 % av den beskattningsbara inkomsten.
Nässjö kommuns budgeterade resultat för 2017 fastställs till 36,7 miljoner
kronor.
Tillskott till kommunen i form av ökade skatteintäkter, generella bidrag eller
bidrag liknande konjunkturstöd ska vid behov kunna användas för uppräkning av
nämndernas ramar.
Budget 2017, ram 2018 och plan 2019
Del II - driftsbudget
Kommunstyrelsen
Driftbudgeten fastställs till
År
2017 2018 2019
Belopp (tkr) 104,879 104,369 104,394
Vid fördelning av tillgängliga resurser mellan olika nämnder vill SAFE
prioritera:
Omsorg om äldre och funktionshindrade.
Ökade kunskaper och förbättrade resultat i grundskolan.
För att frigöra resurser till dessa prioriterade områden uppdras åt
kommunstyrelsen att minska kostnaderna med 2 miljoner.
Det är viktigt att seniorlägenheter och trygghetslägenheter med tillhörande
mötesplats förblir en öppen resurs för alla kommuninnevånare.
Det finns ett stort behov av ytterligare trygghetslägenheter, seniorlägenheter
inklusive mötesplatser. Den aktuella kön uppgår till totalt c:a 500 hushåll i
kommunen.
Sedan kommunfullmäktige den 21/3 2013 beslutade om framtidens skola har
elevantalet i grundskolan och på Brinellgymnasiet
ökat kraftigt. För att minska Norråsaskolans
upptagningsområde samt åtgärda bristen på arbetsrum/uppehållsrum/grupprum/
undervisningslokaler på gymnasiet kan lokalerna för Brinells
högstadium överlåtas till gymnasiet och Centralskolan återtas i bruk som 7-9 –
skola med tidigare upptagningsområde. Detta förutsätter att integrationsarbetet
som idag bedrivs på Centralskolan ges tillgång till för verksamheten
ändamålsenliga lokaler som innebär en långsiktigt hållbar lösning.
I utredningsarbetet 2017 med ”Västra staden” väster om resecentrum tillförs
uppdraget att utreda en ny centralt belägen 7-9 – skola som ett alternativ till
att Centralskolan återgår till 7-9 – skola.
Förslag till beslut
Kommunstyrelsen får uppdraget att minska kostnaderna med 2 miljoner.
Ägandet och driften av nuvarande seniorlägenheter i olika kommundelar behålls i
kommunal regi.
Fastighets AB Linden ges uppdraget att utreda en fastighet som kan inrymma c:a
40 lägenheter för trygghetsboende/seniorboende inklusive mötesplats inom
Lindens bestånd.
Centralskolan återtas i bruk som 7-9 - skola för elever inom tidigare
upptagningsområde om integrationsarbetet som idag bedrivs på Centralskolan
omlokaliseras. Inför återgången till 7-9 - skola iordningställs ytskikt, möbler
och övriga inventarier.
I utredningsarbetet 2017 med ”Västra staden” väster om resecentrum tillförs
uppdraget att utreda en ny centralt belägen 7-9 – skola som ett alternativ till
att Centralskolan återgår till 7-9 – skola.
För införandet av avgiftsfria kollektivtrafikresor
vid lågtrafikperioder i kommunen tillförs 1 miljon.
Fritids och förskola öppnas i före detta Solberga skola.
Barn- och utbildningsnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2017
2018 2019
Belopp (tkr) 735,490 734,190 734,190
Resursförskolan Drömslottet är en viktig kommunövergripande resurs för barn med
omfattande funktionsnedsättning.
Elevgrupperna inom fritidshemmen behöver göras mindre för att förbättra
verksamhetens innehåll.
Till de tjänster som barn- och utbildningsnämnden köper av kost- och
städenheten utökas anslagen till ökad andel närproducerade/ekologiska råvaror
till 25 % 2017.
Många skolor har idag svårt att effektivt genomföra stöd till elever med behov
av särskilt stöd på grund av brist på ändamålsenliga lokaler.
Eftersom måltiderna är en viktig del av pedagogiken inom förskolan vill SAFE
därför införa fria pedagogiska måltider.
Förslag till beslut
Resursförskolan Drömslottet för barn med omfattande funktionsnedsättning
inkluderas i den centrala barn- och elevhälsoplanen som kommunövergripande
komplement till förskolan 1-5 år.
Barn- och utbildningsnämnden får uppdraget att utreda tillgången till lokaler
för stöd till elever med behov av särskilt stöd.
För att förbättra resurserna i relation till övriga kommuners standardkostnader
samt förbättra måluppfyllelsen inom grundskolan tillförs 3,3 miljoner.
För att minska elevgruppernas storlek inom fritidshemmen tillförs 2 miljoner.
Kommunala riktlinjer införs för barngruppernas storlek i relation till de olika
förskolornas lokaler. Riktlinjerna utarbetas i samverkan med berörd personal.
För ökad andel närproducerade/ekologiska råvaror till 25 % tillförs 300 tkr
2017.
För införandet av fria pedagogiska måltider i förskolan tillförs 1,5 miljoner.
Barn- och utbildningsnämnden får uppdraget att utreda behovet av pedagogiskt
ändamålsenliga lokaler för förskolan i Äng och Malmbäck. Ärendet inarbetas i
investeringsbudgeten 2017 - 2019.
Barn- och utbildningsnämnden får uppdraget att utreda behovet av en tillbyggnad
av Rosenholmsskolans undervisningslokaler och matsal. Ärendet inarbetas i
investeringsbudgeten 2017 - 2019.
För utbildning/fortbildning tillförs 0,2 % av lönesumman vilket motsvarar 1,1
miljoner.
Kultur- och fritidsnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2017
2018 2019
Belopp (tkr) 63,002 63,002 62,852
SAFE vill utreda behovet av fritidsgård i Anneberg och Malmbäck.
Pilaboparken i Anneberg är en parkmiljö som görs till
en prioriterad kommunal angelägenhet att bevara. Därför är det viktigt att öka
det kommunala anslaget.
SAFE vill tidigarelägga tillskapandet av en ny
simhall. Processen påbörjas under 2017 där en medborgardialog inkluderas. Se
investeringsbudgeten.
Förslag till beslut
För utredning av behovet av fritidsgård i Anneberg och Malmbäck tillförs 80
tkr.
För att öka anslaget till Pilaboparken tillförs 20
tkr.
Kultur- och fritidsnämnden får uppdraget att utreda frågan om tillgång till
bokbuss.
Samhällsplaneringsnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2017
2018 2019
Belopp (tkr) 18,830 19,490 18,890
Det finns behov av en 0,5 tjänst för att samordna arbetet med
tillgänglighetsguide och tillgänglighetsfrågor mellan olika förvaltningar,
gärna i samverkan med andra höglandskommuner.
I samhällsplaneringsnämndens budgetförslag ingick anslag för utarbetande av
nytt kulturminnesvårdsprogram.
Förslag till beslut
För inrättande av 0,5 tjänst som tillgänglighetssamordnare tillförs 330 tkr.
För utarbetande av nytt kulturminnesvårdsprogram tillförs 200 tkr.
Socialnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2017
2018 2019
Belopp (tkr) 678,795 678,295 678,295
Det saknas idag resurser för uppsökande och förebyggande fältverksamhet i
ungdomars fritidsmiljö.
För SAFE är omsorgen om äldre och funktionshindrade personer ett prioriterat
område som vi anser ska bedrivas i kommunal regi.
De senaste årens drastiskt höjda omsorgsavgifter har en avskräckande effekt på
äldre personer - inte minst kvinnor - med väldigt låga pensioner, även om det
finns en maxtaxa. Bistånd i form av t.ex. hemhandling
av livsmedel kostar idag 78 kr/tillfälle att få utfört och en matportion kostar
från 21 till 313 kr/portion att få hemkörd. Oavsett vilken inkomst den äldre
personen har kostar en timmes hemtjänst 313 kr/timme. Endast 25 % av
omsorgsavgifterna betalas och hela 75 % av omsorgsavgifterna måste skrivas ner.
Tillgång till demensboende (gruppboende) och äldreboende (äldrehem) ska finnas
i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö så att äldre personer kan
välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och verkat.
Hemtjänst och särskilda boenden har idag en för hög arbetsbelastning och för
låg bemanning för att personalen ska ha möjlighet att ge den omsorg som den
äldre har behov av.
Antalet sjukvårds- och rehabiliteringsinsatser i hemmet har ökat extremt sedan
verksamheten överfördes från landstinget till kommunen.
SAFE vill effektivisera socialförvaltningens ledningsorganisation.
Förslag till beslut
För att ej höja kostpriserna i socialnämndens
biståndsbeslutade verksamheter tillförs 400 tkr.
Kommunfullmäktige föreslås att fastställa maxtaxan till 1772 kr/månad i stället för en höjning till
1991 kr/månad. Socialnämnden kompenseras med 800 tkr.
För att upprätta en uppsökande fältverksamhet i samverkan mellan olika
förvaltningar samt frivilligorganisationer, som ger överblick i ungdomars
fritidsmiljö, tillförs 1 miljon.
Kommunfullmäktige fastställer principen att tillgång till demensboende
(gruppboende) och äldreboende (äldrehem) ska finnas i Anneberg, Bodafors,
Forserum, Malmbäck och Nässjö så att äldre personer kan välja att bo kvar nära
den bygd där de har levt och verkat.
För bättre kvalité inom äldreomsorgen samt minska personalens sjukfrånvaro
tillförs 8 miljoner. Kostnaderna för sjukfrånvaron beräknas därmed att minska
med 3 miljoner 2017 och 6 miljoner 2018 - 2019.
För ökade behov av sjukvård, rehabilitering och syn- och hörselvård i hemmet
tillförs 1,5 miljoner.
Planerarnas uppgift att detaljstyra genom tidssättning
av hemtjänstinsatser upphör. Vårdpersonalen görs mer delaktig i planeringen av
hemtjänstinsatsernas verkställande.
Avgiften fastställs till 192 kr/månad för trygghetslarm, till 20 kr/tillfälle
för hemhandling och till 7 kr/tillfälle för matdistribution.
Personlig omvårdnad ska vara avgiftsfri. Socialnämnden kompenseras med 2,5
miljoner.
Kommunfullmäktige ger socialnämnden uppdraget att effektivisera
socialförvaltningens ledningsorganisation och därigenom minska kostnaderna med
3,2 miljoner.
För ökade resurser till aktivering i eget och särskilt boende tillförs 400 tkr.
För höjning av habiliteringsersättningen till 46 kr/heldag respektive 23
kr/halvdag för personer som deltar i daglig verksamhet enligt LSS eller
dagverksamhet enligt SoL tillförs 845 tkr.
För utbildning/fortbildning tillförs 0,2 % av lönesumman vilket motsvarar 1,1
miljoner.
Tekniska servicenämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2017
2018 2019
Belopp (tkr) 75,429 76,627 78,136
I Solberga vill SAFE öppna fritids samt ytterligare en förskoleavdelning och
vill därför inte sälja skolbyggnaden.
Tekniska servicenämnden får uppdraget att utreda förslag till utbyggnad av
Nyhemsskolan till 2-parallellig F-6 – skola för Nyhem/Hultets
upptagningsområde.
Det finns behov av ytterligare resurser till gatuunderhåll.
Förslag till beslut
Försäljning av Solberga skola genomförs inte.
Tekniska servicenämnden får uppdraget att utreda förslag till utbyggnad av
Nyhemsskolan till 2-parallellig F-6 - skola. Ärendet inarbetas i
investeringsbudgeten 2017 - 2019.
För utökade resurser till gatuunderhåll tillförs 1,5 miljoner.
Budget 2017, ram 2018 och plan 2019.
Del III - investeringsbudget.
År 2017
2018 2019
Belopp (tkr) 162,220 183,425 171,500
SAFE anser att simhallens renovering/nybyggnation ska tidigareläggas till att
startas redan 2018. I utarbetandet av förslag till ny simhall inkluderas en
medborgardialog.
Sedan kommunfullmäktige den 21/3 2013 beslutade om framtidens skola har
elevantalet i grundskolan och på Brinellgymnasiet
ökat kraftigt. Centralskolan behöver åter tas i bruk som 7-9 - skola. Detta för
att minska den framtida elevökningen på Norråsaskolan. Brinells
högstadium kan därigenom avvecklas för att avhjälpa bristen på arbetsrum,
uppehållsrum, grupprum och undervisningslokaler på gymnasiet.
Runnerydsskolans upptagningsområde minskas till det
man hade före den s.k. skolreformen. Bäst balans mellan olika bostadsområden i
Nässjö och skolornas upptagningsområden får man om Nyhemsskolan behåller sitt
tidigare upptagningsområde och byggs ut till 2- parallellig F-6 - skola. Den
delen av Hultetskolan som inte är ombyggd till förskola kan med fördel användas
som F-4 - skola. Ovan beskrivna struktur för F-6 - skolan i Nässjö skulle
avlasta elevutvecklingen på Runnerydsskolan, ge
säkrare skolvägar och förbättra integrationen.
I Äng och Malmbäck finns behov av ändamålsenliga lokaler för förskolan.
Förslag till beslut
För renovering/nybyggnation av Nässjös simhall investeras 10 miljoner 2018, 50
miljoner 2019 och 50 miljoner 2020. Utformning av förslag till ny simhall inkluderar
en medborgardialog.
För upprustning av Centralskolan investeras 5 miljoner när lokaler finns för
omlokalisering av det pågående integrationsarbetet.
För utbyggnad av Nyhemsskolan till 2 - parallellig F-6 – skola investeras 12
miljoner 2017-2019. Investeringen är fördelad med 5 miljoner 2017 och 7
miljoner 2018.
Barn- och utbildningsnämnden får uppdraget att utreda behovet av pedagogiskt
ändamålsenliga lokaler för förskola i Äng och Malmbäck. Ärendet inarbetas i
investeringsbudgeten 2017 - 2019.
Kommunstyrelsen får uppdraget att anpassa det centrala anslaget till
förändringarna i investeringsbudgeten.